mardi 18 mars 2008

Παραμετροι της πατριαρχικως τε και θεολογικως ορθης ψαλτικης τεχνης

Παραμετροι της πατριαρχικως τε και θεολογικως ορθης ψαλτικης τεχνης

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM.htm


Αυτόματος μετάφρασις !!!

[Σημείωμα συντονιστή] Απαράδεκτη αυτόματη μετάφραση αφαιρέθηκε. Ζήτησα από το Γεώργιο να μεταφράσει κανονικά το κείμενο και να το ξαναστείλει.

Εκαμνα ΜΕΓΑΛΗ ποροσπαθεια να το καθαρογραψω
Ας βοηθησουν και αλλοι εαν θελουν, παρακαλω

---------------------------------

Επιδιορθωμενη Αυτόματος μετάφρασις !!! εκδοσις τεταρτη
----------------------------------
[B]Παραμετροι της πατριαρχικως τε και θεολογικως ορθης ψαλτικης τεχνης[/B]


[B]Ερμηνεία I[/B])
[B]Ι Α) ΧΡΟΝΟΣ [/B]= ο ορος Χρονος συμπερηλαμβανει πολλους παραμετρους εκ των οποιων οι εξης
=[B]Λήψις ΧΡΟΝΟΥ[/B]

α) σωστόν = ικανοποιητικη, όμως όχι υπερβολικη, προσληψιν συμφώνου

παθολογικον =
χωρις προσληψιν συμφωνου : " αγγελικό ", συναισθηματικό τραγούδι (σύγχρονες γυναίκες "ψαλτισσες"),
υπερβολικη προσληψις συμφωνου = Μητροπολιτης Ειρηναιος, εαν και το καμνει μαλλον δια παιδαγωγικους λογους = οι παλαιοι εκά΄ναν καποιες υπερβολες εν ωρα της διδασκαλιας

[B]ΧΡΟΝΟΣ = ΕΠΙΘΕΣΗ ΚΑΙ ΩΘΗΣΗ [/B]
β) σωστή έκρηξη φωνήεντος = με σθένος
παθολογικον =
υπερβολικον =κραυγες" φωνάζοντας ", λυρικη εκφρασις
ανεπαρκες = θηλυπρεπές τραγούδακι "



[B]ΧΡΟΝΟΣ = Είδος:[/B]
γ) σωστή χρονική διανομή του χρονου από την άποψη της επίθεσης

η καμπυλη έντασης φωνήεντος εχει απαραιτητος μιαν ακμην, και φτανομεν εις την ακμην αυτην με τροπον ομοιαζοντα κρουσιν καμπανας χωρις υπερβολικο προοδευτικό "glissando"):
π.χ. η " στρατιωτική " π.χ. χορωδία της Ζωής, είναι ένα " αποδεκτό " άκρο, και ο Καλοφωνικος Ειρμος (π.χ. Βασιλικος = "Λιθον ") είναι το άλλο.

[B] δ) σωστή χρονική διανομή οσον αφορα την μονάδα του χρόνου που επιλέγεται[/B]

[B] Σταθερή μονάδα του χρόνου[/B] = " [B]κατα χρονον[/B] " εκτελεσις
παθολογικον =
μηχανικη εκτελεσις οπως ο ΗΥ,
" δυσαρθροσμενη, ασπονδυλος εκτελεσις μουσικων φθογγων = οπως μοναστηρια της Δυσεως με την Γρηγοριανην =Solemnes, κλπ... ..)

έναντι =εν συγγρισει με



[B]Μεταβλητή μονάδα του χρόνου[/B] = " [B]κατα ρυθμον[/B] " εκτελεσις
αυτος ο ορος προσεγγιστείτε από τον όρο "rubato"αλλα οσον αφορα ΕΝΑ μετρον αλλα και τις ΠΑΥΣΕΙΣ αναμεταξυ μέτρων δια τα ολα τα μαθηματα,
=εκτελειται ορθοτερως οταν ζηταμε απο τον εκτελεστην οπως ψαλλει ως να προσπαθουσε να μας διηγηθει μιαν ιστορίαν "

αυτα ειναι τα χαρακτηριστικα γνωρισματα του Πατριαρχικου " συνθετου η συνεπτηγμενου ΧΡΟΝΟΥ" ο οποιος βασιζεται στις κειμενικές εμφάσεις (δεν εχει καμμιαν σχεσην με τον λεγομενον συνεπτιγμενον ΡΥΘΜΟΝ οπου θελουσιν εισαγην οι συγχρονοι μουσικολογοι εις την ψαλτικην μελωδιαν και τον οποιον μετρουσιν ΔΥΤΙΚΟΠΡΕΠΕΣΤΑΤΑ)

παθολογικον =

οι εκτελεσεις τυπου" μεθυσμένος ναυτικός" "αχρονες τε και πολλακις αρρυθμες , " = Παναγιωτιδης, Ταλιαδωρος, και αλλοι ο οποιοι ΔΕΝ εκαταλαβαν ορθος τον συνεπτηγμενον ΧΡΟΝΟΝ του Ιακωβου και του Πριγγου..,

η χαρακτηριστική θηλυπρεπής " αλλάζουσα ένταση " = ερμηνεία του Σιμωνος Καρα και των συν αυτω, χρησιμοποιώντας τις "σύνθετες" αντιπαραστασεις του ρυθμου με πολυπλοκες θεσεις και αρσεις, με ΔΥΤΙΚΟΠΡΕΠΕΣΤΑΣΙΝ καταμετρησιν και κρουσιν αυτων, αντι μιας απλής κυκλικής ή ελλιπτικής κίνησεως της χειρος, η οποια εξαλειπτη πασαν χρονικην απομόνωσην\\προσδιορισμόν " διάρκειας " θεσεως και αρσεως)
:
[B] ε) την κατάλληλη επιλογή χρονου [/B]= καταλληλο δια την καθε περιπτωση:
Επισης το Πατριαρχικο υφος εχει το ιδιωμα να ΑΝΤΑΛΛΑΣΕΙ συνεχως τον τροπον καταμετρησις του ΧΡΟΝΟΥ και ΑΥΤΟ ειναι το μεγαλο μυστικο του Ιακωβου, ο οποιος το εκαμνε ΕΝ ΓΝΩΣΗ =δηλαδη αλλαζε τον τροπον με τον οποιον εκινουσε το χερι οταν εδιδασκε το ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ μελος εις τον Πρωτοκανοναρχον Στυλ Τσολακιδην
Ο Πριγγος δεν τα ειχε μαθει αυτα τα μυστικα, και εκτελουσε κατα ΜΝΗΜΗΝ οχι ομως κατα τεχνην τε και ευσυνειδητως αυτες τις αλλαγες ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΣΕΩΣ χρονου

[B] ο Χρονος δυναται να μετρηθει ως [/B]

[B]διηρημενος[/B] οπου κρουεται η καθε διερεσις χρονου τουτεστην το καθε γοργον, διγοργον παρεστιγμενον κτλ το λεγομενον « drumming »

[B]μονοσιμος[/B] οπου κρουεται ο ΚΑΘΕ μουσικος φθογγος και οπου απαγγελεται με την ιδιαν σχεδον εντασιν ανεξαιρετου της θεσεως του εντος του μετρου

[B]απλος[/B] οπου κρουεται επι σταθερας επιφανειας μονον ο μουσικος φθογγος της αρχης του μετρου και οπου απαγγελεται με εντονοτεραν εντασιν

Δια την ψαλτικην

ενω πολλοι ταυτιζουν αυτο το μετρημα με το δυτικο μετρημα με κινησεις χειρος ανωθεν και κατω, η τριγωνικως, και αλλες τοιαυτες γεομετρικες μορφες,

αντιθετως, μετρηται με ΕΛΛΙΠΤΟΕΙΔΕΣ κινησεις και παν φθογγοσημον το μη κρουουμενον επι σταθερας επιφανειας =γονατον, τραπεζαν, κτλ, κρουεται εις τον ΑΕΡΑΝ δια της ιδιας κινησεως ΑΝΕΥ προσδιορησεως συγγεκριμμενης τοποσθεσιας της ΑΡΣΕΩΣ =

Οσον αφορα την ψαλτικην τεχνην, ανεξεραιτως το τη γραφουν τα διαφορα θεωρητικα

η ΑΡΣΙΣ ειναι μια απλη κινησις προς τα ΑΝΩ και οχι καποιο ΧΡΟΝΙΚΟ διαστημα

αλλ ουτε και η ΘΕΣΙΣ ειναι κενα χρονικο διαστημα =ειναι μια ΣΥΓΓΕΚΡΙΜΕΝΗ στιγή της ΚΡΟΥΣΕΩΣ


[B]διπλος[/B] οπου πολλαπλασιαζονται οι χαρακτηρες του καθε μετρου επι δυο η επι ενος ωστε το μετρον να εχει διπλους και τεσσαρους χρονος< Ο χαρακτηρ εις την αρχην του μέτρου ΔΕΝ αναλυεται ενω αναλυονται οι υπολοιποι Πολλοι συγχεουσιν τον ΔΙΠΛΟΝ Χρονον με τον ΤΡΙΣΙΜΟΝ =ΡΥΤΗΜΟΝ εν τη εκτελεση λογου αμαθειας< Αριστον παραδειγματα διπλου χρονου αποτελουσιν αι αργαι καταβασιαι Ανοιξω το στομα μου , και το Αγαπησω σε οπως τα εκτελει ο τ Μετροπολιτοης Ειρηναιος

[B] συνθετος η συνεπτηγμενος [/B]ιδε ανωθεν
[B] καλοφωνικος [/B]ιδε ανωθεν
[B] ελευθερος [/B]ιδε ανωθεν Τελειον παραδειγμα απωτελει το Αινειτε ηχος πρβτος κατα την εκτελεσιν Ιακωβου Ναυπλιωτου
κτλ

ο ως ανωθεν Χρονοι δυνανται να κατανομισθουν ως εξης
[B]παιδαγωγικος[/B] = με αργην και υστερον με κανονικην χρονικην αγωγην, συμπεριλαμβανει τον διηρημενον τον μονοσιμον και τον απλον χρονον πρωτον ξεχωριστα και κατ αυτην την σειραν, υστερον δε αναμεμηγμενοσ, κατα την βουλησιν του διδασκαλου δια την σωστην και πρωσοπικην διδασκαλιαν του καθε μαθητου
[B]εκκλησιατικος[/B] = συμπεριλαμβανει ΟΛΟΥΣ τους ως ανωθεν προ6ειρημενους χρονους, αλλα με πολλην σπανιαν χρησιν του διηρημενου


[B] ΧΡΟΝΟΣ = Χρονική Αγωγή[/B]

[B] φ) κατάλληλη επιλογή χρονικης αγωγης δεδομένου ενός ιδιαίτερου πλαισίου: [/B]

ο πίνακας "χρονικης αγωγης" που δίνεται από τον Θρασυβουλον Στανιτσαν εις το Τριωδιον αποτελειι ενα ελλειπες παραδειγμα πχ το Αναστασιμο Απολυτικιο δυναται να ψαλλει αργως σε 48 κτυπους/λεπτον εν τω εσπερινω του Σαββάτου, και σχεδόν χυμα = "recititavo" εν τω Εωθινο "Θεος Κυριος"

Απλος Διπλος Χρονος και Τρισημος Ρυθμος
http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_Paedagogical/GKM_chronos_001_Anoixo_2.PNG


Καταμετρησις χρονου κατα την διδαχην Ιακωβου Ναπλιωτου
http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_Paedagogical/GKM_Chronos_001.PNG


Τροπος εναλλαγης καταμετρησεως χρονου
http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_Paedagogical/Prostachthen_Chronos_GKM_002.JPG

[B] Ι Β) ΛΑΡΥΓΓΙΣΜΟΣ[/B] (φωνήσεις και τριλιες trills) =

[B] α) σεβασμός της δυσαρκτου περιόδου προ-της θεσεως = pre-thesis refractory period"[/B]
επιτρεπει την υπαρξην κενου χρονικου διαστηματος, ανεθ λαρυγγισμου,δγια την σωστην προσληψιν συμφωνου και την σωστην ολικην ληψην χρονου του επομενου μέτρου επι της κρουσις του φωενηεντου

οπως και εις την ρυθμολογιαν της καρδιας
οπου ενα QRS =ηλεκτρικον συνθημα συστολης = γινεται επικυνδυνον και θανατηφορον οτανμ λογου ανωμαλιας, συμπεσει εντος ενος T interval =ηλεκτρικον συνθημα διαστολης =διοτι η καρδια εχει απαραιτητον αναγκην αυτου του χρονικου διαστηματος δια να επανελθει εις την αρχικην της μηχανικην θεσιν
ουτως και οι καθυστεριμενοι λαρυγγισμοι = κατ αναλογιαν προς το καθε QRS =
γινονται ΑΙΣΘΗΤΟΙ απο τον ακροατην και ακουγεται οτι το μελος σκονταπτει =

δια τους καρδιακως ρυθμοπαθεις =η καρδια τρεχει σαν να θελει να πεταχθει

παθολογικον
πχ< τα παιδακια τα οποια ειναι αρχαρια ΠΑΝΤΟΤΕΣ σκονταπτουν λογου των καθυστερρημενων λαρρυγγισμων ενο οι κρουσεις τον φωνηεντων γινονται σχεδον παντοτες εισ την θεσιν των

πχ< ο Σιμων Καρας ο οποιος δεν εμαθε σοβαρος διπλα απο σοβαρον ψαλτην ειναι το κατεξωχην παραδειγμα φαλτσου λογου καθυστερρημενων λαρρυγγισμων, οπως και ολοι οσοι τον μιμουνται

κανονας
η ψαλτικη χρειαζεται κι ενα ελαχιστο γνωθει σεαυτον = εαν το λαρυνγι σου ΔΕΝ εχει μαθει η ΔΕΝ ΔΥΝΑΤΑΙ εκ φυσεως να παραγει καποιον λαρυγγισμον, καλυτερον να ΜΗΝ τον προσπαθει


[B] β) συλλογισμένη χρήση των λαρυγγισμων[/B]
παθολογία = πάρα πολλοί λαρυγγισμοι=
πολύ μηχανικως (Στανιτσας)
ή "δημοτικως" (σύγχρονα "επιτραπεζια" οπου τραγουδουνται στα αναλογια και σε συναυλιες = Μηλιωνις, Αηδονιδης και αλλοιs, κ.λπ... ..)
http://ieropsaltis.com/psalt_Milionis.htm
http://ieropsaltis.com/psalt_Aidonidis.htm


[B]Ι Γ) ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ:[/B]

[B]α) βασικά διαστήματα[/B]

Μανθανονται κανονικως χρησιμοποιώντας την παραλλαγην και ενα ΑΠΑΡΑΛΛΑΚΤΟ ισοκρατημα

σωστον
Ο Στανιτσας έχει πολύ καλά διαστήματα εκτος καποιες σπανιες εξαιρεσεις.
Επισης και ο Τσολακιδης (... ειναι φυσικό..=ο Τσολακιδης έμαθε την ψαλτικην εκ του μηδενος απο τον Ιακωβο κ.λπ......).

Βεβαιως ο Ιακωβος

παθολογικον
Κανενα μηχανημα δεν πρέπει να χρησιμοποιηται δια να διδασκεται κανεις τα διαστήματα. Τα μηχανιματα δια παιδαγωγικους λογους δυνανται να χρησιμοποιηθουν ως ΣΤΑΘΕΡΟΣ ΑΠΑΡΡΑΛΑΚΤΟΣ ισοκαρατης επι του αυτου και ιδιου φθογγου

= σύγχρονες δυτικες χορωδίες Ρουμανια αλλα και η Σιμονοκαραιτικη φαλτσο απόδοσις των διαστηματων της Επιτροπης


Περι των διατηματων του Χρυσανθου (στην ουσια ο Χρυσανθος = "ισουτε" σχεδον των διαστηματων της επιτροπης οσον αφορα τα κλασματα επι ενος μονοχορδου, αλλα σχηματικως, οι αριθμοί οπου εχει δεπιλεξει = κλιμακα 68 μοριων = είναι γραφικως και παιδαγωγικως"πιό κοντινη"της πραγματικότητας οσον αφορα την παιδαγωγησιν)

Εαν βαλομμε τον ΗΥ να παιξει την κλιμακα χωρις αλλα και με τις ελξεις τις προτεινουν μαθηματικως οι της Επιτροπης ακουγονται ΦΑΛΤΣΑ διοτι ΑΛΛΟ η ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΦΟΝΗ και αλλο μία απλη χορδη


[B] β) ελξεις : [/B]
Υπάρχουν, και μαθαίνονται παραδοσιακως.
παθολογικον
εκτενής χρήσης καθώς επίσης και λανθασμένα διαστήματα (Σιμωνοκαραιτες, Αμερικανικες μικτες χορωδιες)

Οι κλασσικες εκδκοσεις δεν σημειωνουσιν μανιοδως τις διαφορες ελξεις, αλλα σποραδιακως, και οχι παντοτες εις το ιδιο σημειον Μερικες ελξεις ειναι απαραιτητες κι ας μην ειναι σημειωμενες , αλλες δε εξαρτουνται απο την χρονικην αγωγην και το ιδιον το κειμενον

Αλλοιως θα παραλλαγησει καποιον δευτερευοντα φθογγον οταν διδασκει μαθημα ο διδασκαλος σε αργην χρονικην αγωγην = και ΑΥΤΟ αποτελει το ΣΩΣΤΟ διαστημα εις το οποιον θα ΚΟΥΡΤΙΣΕΙ την φωνην του ο ιδιος αλλα και ο μαθητης, και αλλοιως θα το απαγγειλει σε συντομον χρονικην αγωβην ιδιαιτερως με την χρησιν συνεπτηγμενου ΧΡΟΝΟΥ
Δι αυτο οι ερευνητες πρεπει να διαφοροποιεσουν σε καθε αναλυσιν διαστηματων και ελξεων
πρωτον το ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΝ ΜΑΘΗΜΑ =εκετελεσεις του Ιακωβου ες τους δισκους απο την ΕΚΚΛΕΣΙΑΣΤΙΚΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΙΝ = ηχογραφησεις του μαθητου του Στυλ Τσολακιδη εν ακολουθεια
δευτερον την χρονικην αγωγην
και τριτον τον ΧΡΟΝΟΝ
τελος η ιδια η βασις δυναται σε καποιες περιπτωσεις να καμνει ποιο αισθητες καποιεε ελξεις

Τελος καπεοιες σημειωμενες ελξεις δεν εχουν ωσ αποτελεσμα την αλλαγην του υψους του σημειωμενου φθογγου αλλ αντιθετως τηεν στ;θεροποιεησιν αυτου
Το κλασσικο πραραδειγμα ειναι ο Βου διεσις οταν διπλασιαζεται υστερον απο τον Κε = ανευ υπενθυμησεως διεσεως ουτος δυναται να ψαλλει ΚΑΤΩΤΕΡΟΣ του φυσικου =η διεσις εξασφαλιςει το ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟΝ υψος του και οχι καποιαν σχετικην ανυψωσιν του φθογγου =ο λογος ειναι ψυχοακουυστικως =δηλαδη το τι ακουσε ο ους λιγον τι προτερως της απαγγελιας του Βου

[B]Ι Δ) ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ (DEVELOPMENTS):[/B]

Αι παραδοσιακαι αναλυσεις είναι "πάρα πολλες" δια να καταγράφτουν ολες Μαθαίνονται εκ στηθους, κατα την παράδοσιν.
παθολογικον:
περιττή επαναλυπτικη χρήσης της ιδιας αναλυσεως ιδιαιτερως οταν εκτελειται ηδη "φαλτσα" = χρησις της ίδιας μουσικη ανλαυσεως" επανειλημμένως, ειδικά από εκείνους που δεν έχουν μάθει ακόμη σωστως εστω και αυτη την μοναδικην αναλυσην οπου χρησιμοποιουν αιωνιως και επανειληπτικως= Σιμωνοκαραιτες

Μέλλον: Προτασης του GKM: να εισαχθη η χρήσης γρηγοριανων παλαιογραφικων νευματων δια παιδαγωγικους λογους. Όλες αι αναλυσεις πρέπει να μανθανονται εκ στηθους ..

Καταγραφη ιδικη μου χρηζουσα παλαιογραφικα σημεια της Γρηγοριανης ψαλτικης τα οποια σημαδοφωνα ονομαςονται επι το πλειστον με ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ονομασιες οπως Quilisma = Κυλισμα κτλ

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/Kyr_PRINGOS_Konstantinos/Priggos_Last_Recording_GKM_edit.mp3

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/Kyr_PRINGOS_Konstantinos/Pringos_Last_Recording_GKM.PNG
http://tinyurl.com/2vapqz


[B]Ι Ε) ΦΩΝΗΤΙΚΗ ΟΜΟΙΟΓΕΝΕΙΑ:[/B]
: = συνολικά= "σοβαροτης". Αυτό επιτυγχάνεται από την χαλάρωσην των φωνητικων μυων (ας δοκιμασει τις να χασμουριέται σχεδον οταν ψαλλει, και να εξαγει τον ηχο οσο κοντά στο ρινικό μερος του παλατιου (αλλα αποφευγοντας, φυσικά, την ρινοφωνιαν.

παθολογικον
ασταθες εξαγωγη φωνήεντος, μασήματος, κ.λπ... (εγω, ο GKM, είμαι ένα καλό "παθολογικό παράδειγμα" αυτης της παθολογιας = κατά την περιοδον (1992 ως 2006)... πρόσφατα, εν τούτοις, κάνω προσπαθειες οπως επιδιορθωσω αυτην και αλλες παθολογιες, επιστρέφοντας ουτως εις τα "βασικά").

[B]Ι Φ) ΡΕΟΛΟΓΙΑ:[/B]

: γενική άποψη - "ρέει"το κομμάτι;



[B]Ι Φ) σωστή "εκτελεσις του σημειωμενου μουσικου κειμενου[/B]

ερμηνεύει το μουσικο κειμενο σωστά ο ψαλλον;
ή εχει προστιθέμενουσς, αφαιρεσμένους φθογγους η και χρονικους ψοφους
(είτε σεβόμενος τον ολικον ρυθμον (δηλαδη αποζημειωνοντας τελικά καθε προσθεσιν η αφαιρεσιν με το αντιθετο χαριν χρησεως σωστης μετατροπην του χρονου τουτεστιν της κινησεως της χειρος),
ή ακόμα και με ακρωτηρισιν του ρυθμου

Αυτό το τελευταιον χρησιμοποιείται μερικές φορές εις την πατριαρχική παράδοσην, αλλά δεν θα επρεπει όμως να χρησιμοποιηται ως δικαιολογία δια "να τρωγει τις φθογγους σε ακατάλληλα σημεια. Φυσικά, αυτό επιτρέπεται αναμεταξύ των μελωδικών γραμμών κατά την του εκτελεσιν ελευθερου χρονου


[B]Ι φυσικό ταλέντο[/B]

Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, είναι καλό να έχει κανεις φωνητικό ταλέντο, αλλά δεν ειναι απαραιτητο : αυτό που μετρά είναι το πώς αξιοποιει ο καθένας το κάθε Θεοδωθεν ταλαντον. Μια ταλαντούχος φωνή δεν πρέπει φυσικά να παραμεληθεί. Είναι ένα κριτήριο δια τις βασικές θέσεις επιλογής, όπως Πρωτοψαλτης” του καθε Πατριαρχείου. Εντούτοις, #η ταλαντούχος φων# δεν πρέπει να χρησιμοποιηται ως κριτήριον δια την επιλογή ενός διδασκάλου. Με άλλα λόγια, δεν χρειαζεται κάποιος ο οποιος να έχει απλως μιαν “καλήν φωνήν” αλλά, μάλλον, κάποιος ο οποιος να έχει σωστην και παραδοσιακην ΓΝΩΣΙΝ.
Παρατηρει τις ότι έχω τοποθετήσει “το φωνητικό ταλαντον” στο τέλος του καταλόγου μου .... αυτό είναι συμφωνα με την ορθόδοξον χριστιανικη παράδοσην και φιλοσοφίαν, δεδομένου ότι κάποιος δεν μετρά “τις απόλυτες αξιες” (π.χ. μια “καλή φυσική φωνή” αλλά μαλλον τις σχετικές “βελτιώσεις” (απο πού εξεκινησε καποιος και μεχρι που επροχώρησε). Δυστυχώς, αυτό το “κριτήριο” ταλέντου εφαρμόζεται σχεδόν παντού, και οι συγχρονοι ακροατες, βομβαρδισμενοι καθημερινως απο τις διαφορες δυτικες και ανατολικες επιρροες, είναι πρόθυμοι να ακούσουν οτι και να ειναι τη στιγμη οπου το απαγγελει κάποια “αγγελική” ή ακόμα και “σκοτεινή” φωνή ....

Αποσπάσματα Χρονου [wma]
(να κατεβασεται ΠΡΟΤΟΝ το αρχειονμ και δεθτερον να ανοιχεται το προγραμμα ηχου σας και ΤΡΙΤΟΝ να επιλεξεται το κατεβασμενο αρχειον<< Τα wma ειναι πολλακις προβληματικα

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_MICHALAKIS_Georgios/TraditionalPsaltiki_Samples_Chronos_Poios_Ex_Olon.wma


ΧΡΟΝΟΣ ΔΕΙΓΜΑΤΑ: ΠΟΛΛΟΙ παραδοσιακοι Ψαλτες, γνωστοι και άγνωστοι... Συγκρίνατε αυτoυς με καθε νεώτερων ψαλτην δια ΧΡΟΝΟΝ, ΛΑΡΥΓΓΙΣΜΟΥΣ, και ΟΜΟΙΟΓΕΝΕΣ ΕΚΦΡΑΣΙΝ.


[B]ΙΙ ΙΣΟΝ[/B]

[B][I]Ενα ειναι το ισον[/I][/B]
Χρησιμοτποιεται κατα τον καιρον της διδασκαλιας δια τον σωστον προσδιορισμον των διαστηματων

Κατα τον καιρον της διδασκαλιας δυναται να χρησιμοποιθει επισης ΟΡΓΑΝΟΝ οπως το ασκι η το κανονιον δια το ΙΣΟΝ
το οργανον ομως ΔΕΝ πρεπει να χρησιμοποειται δια την διδαχην του ΚΑΘΕ διαστηματος

δια ψυχοκοακουστικους αλλα και ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥΣ λογους, ΜΟΝΟΝ η ανθρωπινη φωνη δυναται να διδαξει ανθρωπινην φωνην

Αραβας Μετροπολιτης
http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/Father_Samuel_David_Archbishop_Arab/

Ρουμανοι εκ Βλαχειας
http://www.jurnalul.ro/articole/118481/polifonii-magice-cu-aromanii-farseroti

[B]IIΙ) ΣΥΝΘΕΣΙΣ [/B]
(σημασία των ΚΛΑΣΣΙΚΩΝ μελωδικών τύπων και ΕΥΡΕΤΗΡΙΩΝ ΤΥΠΩΝ)
[B] ΙΙI Α) ΡΥΘΜΙΚΗ ΈΜΦΑΣΗΣ[/B]

α) σωστό = η ψαλτικη είναι βασισμένη στον τονισμό του κειμενου. Η σύνθεση είναι βασισμένη "στον αριθμό μονάδων ανά συλλαβή".

Δυναται τις να συνθέσει χρησιμοποιοντας συμμετρικήν διανομήν της ρυθμικής διάρκειας, και αυτό καλείται "συμμετρική ρυθμική έμφασις": το κλασσικό παράδειγμα είναι "τα παπαδικα, όπου η καθε συλλαβή, είτε τονίζεται ή όχι, παίρνει 4 μονάδες του χρόνου, ή πολλαπλάσιον 4 μονάδων του χρόνου.

Αφ' ετέρου, οι συλλαβικές συνθέσεις είναι μεταβλητου ρυθμου, όμως, είναι "ρυθμοειδες": υπάρχει μια γενική "ισορροπία".


Τέλος, υπάρχουν οι άγραφες εκδόσεις των "βραχυνμένων=συντετμημενων" τύπων, τους οποίους ο Βουδουρης θεωρεί ως ενα "κριτήριον του πατριαρχικου υφους" (προσωπικά δεν συμφωνω διοτι, κατ εμε, το υφος αφορα την ερμηνείαν = εκτελεσιν, και όχι την σύνθεσιν) και ο οποιος έχει ουτος περιλάβει, εν μέρει, στις μεταγραφές του. Γνωριζω περι της ύπαρξεως τους δεδομένου κατα δην διδασκαλιαν του ο Πρωτοκανοναρχος Στυλ Τσολακιδης εψαλλε πρωτον "εκτεταμμενες μελωδικες γραμμες " οπως ευρισκονται αυται πχ< εντος του κλασσικό Δοξασταριου, και έπειτα εψαλλε τις αντιστοιχες συντετμημμενες γραμμες, σε γρηγορον χρονικην αγωγην, οπως ακριβως τις ειχε μαθει εκ στηθους και τις δυο = εκτεταμμενες και συντετμημμενες μελωδικες γραμμες=απο τον Ιακωβον

σωστες συνθεσεις: παραδείγματος χάριν,
Σιμων Καρας ( άριστος συνθέτης εαν αφαιρεση τις τις παλαιογραγικες καλλικατζουρες του, έχει καλήν και ορθην αντιληψιν της "ρυθμικής εμφασεως εν τη συνθεσει, αλλα και της γενικής σκελετικής δομής)
Δημήτριος ΣΟΥΡΛΑΤΖΗΣ, Ματθαιος ΑΝΔΡΕΟΥ (δια τους συντετμημμενους τύπους των εκτεταμμενων μελωδικων παπαδικων γραμμων)


παθολογικον
εκείνοι οσοι χρησιμοποιούν ευρετηρια μουσικων τυπων και συνδυάζουσιν αυθαιρετως τους τύπους με καθε τυχαίον τρόπον,
και καποιες #ιδιοφυίες# ο οποιοι συνθετουν οτι τους κατεβασει ο νους, κ.λπ... ..


Παράθεση:
[QUOTE]Ο Χρόνος είναι κυρίως "ο αήρ" που λέει ο Κωνσταντίνος πρωτοψάλτης κατά τη γνώμη μου. Τί σημαίνει Χρόνος όμως και πώς μαθαίνεται... άσκηση για τον αναγνώστη προς το παρόν. Με ενδιαφέρει η γνώμη σας επί του θέματος. [1] και άλλοι έχουν αναφερθεί σε αυτό βέβαια, θα είχε ενδιαφέρον να μαζέψουμε αναφορές[/QUOTE]

Μονον ο ΜΕΛΟΔΟΣ και ο φασματογραφος του θα μας δειξει λεπτομερως αυτα οπου εδιδασκαν εν τη πραξη οι παλαιοι χρηζοντας #αεροδυναμικες# εκφρασεις



[B] ΙΙI Β) ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ [/B]
Η σύγχρονη ψαλτικη γραφη περιλαμβάνει μίαν έμφυτον ορθογραφίαν, και αυτό πρέπει να γίνει σεβαστον. Δια οσους έχουν μάθει παραδοσιακως, δεν υπάρχει ανάγκη να προστεθούν "αναλυσεις" και #ελξεις#.. η κλασσική ορθογραφία δίνει μια καλήν απεικονισιν του μελωδικού σκελετού, και διατηρεί την νευματικην αντιπαραστασιν σε ένα ελάχιστο αλλα ακριβές σημειον, ευνοώντας κατά συνέπεια την προφορικοακουστικην παραδοσιν
σωστον = κλασσικές εκδόσεις "Μουσικης Βιβλιοθηκης"

[αρχεία]
http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/000_Psaltic_Books_PNG/

παθολογικον:
οτι δεν ομοιάζει με τα ως ανωτέρω βιβλία, ανεξαρτητως σε σε ποια γλώσσα γράφεται.


[B] ΙΙI Γ) ΚΛΑΣΣΙΚΟΙ ΜΕΛΩΔΙΚΟΙ ΤΥΠΟΙ[/B]
σωστον:
χρήσις των κλασσικών μελωδικών τύπων, ο οποιοι, κατά περιόδους, παρέχουσιν "αναλυσεις", αλλά οχι υπερβολικως όσον εις τους σύγχρονους "συνθέτες" και" εξηγητες"της παλαιογραφειας". Ο Βουδουρηs, ο οποιος είχε ΓΝΩΣΙΝ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΟΓΡΑΦΕΙΑΣ, διατήρησε την εως τοτε άγραφες. #Εκαμψε# μονον σε μερικούς κανόνες, ώστε να αποφύγει ιδιαιτερως πολλά σημαδοφωνα οπου χρησιμοποιουνται κλασσικως δια "παρατειμένες" διάρκειες (πχ εχρησιμοποιεσε γοργον ανωθεν σημαδοφωνου περιεχον διπλην η τριπλην αντι αναλυσιν πολλπλουν ισων μετα βαρειας γοργου και ομαλου).

παθολογία: οτι δεν ομοιαζει με αυτην την γραφην.


[B] ΙΙI Δ) ΦΕΙΔΩΛΗ ΧΡΗΣΗ αλλαγων =φθορων[/B] κατα γενος η κατα ηχον

σωστον:
οι κλασσικοί συνθέτες χρησιμοποιούν τις φθορες " = modulation (ητε είναι εξ αποψεως γενους ή παραχορδης") με φειδωλότητα.

παθολογικον:
οι συγχρονοι ψαλτες θεωρούν ότι έχουσιν πολλήν "φαντασίαν", και ότι τα παλαιότερα μαθηματα ειναι "βαρετα". Δι αυτο εχουσιν δημιουργήσει πολυμακαμιες συνθεσεις πλησιαζοντας ουτος την νοοτροποιαν φιλοσοφιας και ακουστικής "πολυπλοκότητος των ιταλικό-επηρεασμένων σλαβικων πολυφωνιων" κατα το οποιαν σκεπτικον η βασικη παραδοσιακη ψαλτικη ειναι πολυ "απλη δια αυτες τις "μεγαλοφυίες"...

[B] ΙΙΙ Ε) ΣΩΣΤΟΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΜΕΛΩΔΙΚΩΝ ΤΥΠΩΝ[/B]

σωστον
οι μελωδικοί τύποι δεν συνδυάζονται κατα τυχαίον τροπον. Υπάρχει μια γενική "κατασκευή=δομη", και αυτό διατηρείται στα κλασσικα ελληνικά αλλα και τις σλαβικες και ρουμάνικεσς προσαρμωσεις των Ελληνικων προτοτυπων: όταν κανεις ακούει αυτούς τους ύμνους, εστω και να μην γνωριζει την γλωσσα ξέρει ακριβώς σε ποιο μέρος της δομής αναφέρεται μια ιδιαίτερη μελωδία ακομη και σε ποιαν εορτην πολλες φορες επειδή οι "σκελετικές σημειώσεις" = παλαιογραφικη μετροφωνια" είναι εμφανείς σε αυτές τις παραδοσιακές προσαρμωσεις

κατά περιόδους, εις τας ως ανωθι προανεφερομενας ετερογλωσσας κλασσικας προσαρμωσεις γινεται ακομη και συνθεσις νέων μελωδικών τύπων, οι οποίοι δεν υπάρχουν στα ελληνικά, ώστε να συντηρηθεί ένας ιδιαίτερος "μουσικός σκελετός" για εναν τονικον τυπον κειμενου ο οποιος δεν υπάρχει ως κειμενον η ως μελωδια εν τη ελληνιστη.

Οι πρώτες προσαρμογές οπου ευρίσκονται είναι από ελληνικά προς λατινικά (περίπου εποχης 900 μ.Χ., γρηγοριανό ρεπερτόριο ασμάτων Benevant): υπάρχει τέλειος σεβασμός του ελληνικού μελωδικού σκελετού και παραλληλίζεται ορθως μετα το λατινικου κείμενου.

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_Paedagogical/GKM_Greg_Psaltiki_bridge_RHYTHMIC_%20EMPHASIS_v_001.htm

παθολογία: συνδυάζοντας τους κλασσικούς τύπους χωρίς σεβασμό των λέξεων, και το μελωδικό σκελετό τον οποιον έχει προσδιορισει η παράδοσις δια κάθε λέξην ενός δεδομένου ύμνου.

[B]IV) ΨΥΧΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ [/B]
Μονον προσφατως αρχιζει να συνειδοτοποιει και να αναλθει η επιστημη δια μεσου συγχρονου εξοπλισμου και θεωριων την σχκεσιν θετικων και ψυχολογικων παραμέτρων και το πως επηρεαζουσιν την αντιληψιν και μαθησιν της μουσικης


Η Πατριαρχικη μεθοδολογια παιδαγωγησις του Ιακωβου συνεχως επαληθευεται απο αυτες τις συγχρονες ερευνες

Περι ισου και ψυχοακουστικης εχει γινει λογος αλλουθεν και θα ενταχθει εις το παρον κειμενον εν τω μελοντι

[B]V) ΘΕΟΛΟΓΙΑ και ΨΑΛΤΙΚΗ[/B]
Η ψαλτικη αποσκοπεθει εις την ΚΟΙΝΗΝ προσευχην εντος συνκεκριμμενου ΤΟΠΟΥ και ΧΟΡΟΥ ειτε ειναι ναος ειτε ειναι διαμερισμα ειτε ειναι εξοχη

Η εκτελεσις προσαρμοζεται σε αυτους τους ΤΟΠΟΥΣ και ΧΩΡΟΥΣ

Ενα ομως παραμενει σταθερον =το ΟΡΘΟΔΟΞΟΝ ΑΙΣΙΟΔΟΞΟΝ ΘΕΤΙΚΙΣΤΙΚΟΝ τουτεστιν ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟΝ μυνημα ΑΝΑ ΠΑΣΑΝ στιγμην εστω και εντος της Μεγαλης Εβδομαδος η κατα τας κηδειας

Η πατριαρχικη και θεολογικως ορθη ψαλτικη ΔΕΝ δεχεται τον Δυτικοπρεπεστατον ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΣΜΟΝ ο οποιος διακιμενεται απο θυλικοειδες εκφρασεις, μοιρολογι εως λυρικες αποδοσεις των ψαλλομενων

Η πατριαρχικη και θεολογικως ορθη ψαλτικη ΔΕΝ δεχεται ΣΥΝΚΙΝΗΣΙΝ κατα την εννοιαν της Ολυμπιαδας κατα τα Καβυρεια Μυστηρια διοτι, οπως λεγει και το μηνολογιον πολλακις #επει το χαυνον του υηλεως υπερνικησασα, ανδροπρεπως επορευθει#

πχ Χαυνο εισπνοες σε Δυτικοπρεπεστατον συναισθηματικον duetto
http://www.ieropsaltis.com/music/Erxomenos_AidonidisKarantzi.ra

http://ieropsaltis.com/psalt_Karantzi.htm

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/Psaltopatheia/Psaltiki_Synkinesis.htm


Η πατριαρχικη και θεολογικως ορθη ψαλτικη ΔΕΝ δεχεται τον μεθησο βορβορυγμον του ενος μερους των Θεσσαλονικαιων
http://ieropsaltis.com/psalt_Taliadoros.htm

Η πατριαρχικη και θεολογικως ορθη ψαλτικη ΔΕΝ δεχεται της ανομογενες εκλειψεις εντασεως του αλλου μερους των Θεσσαλονικαιων
πχ Καραμανης

Η πατριαρχικη και θεολογικως ορθη ψαλτικη ΔΕΝ δεχεται τους νευροτικους λαρυγγισμους καποιων Αγιορειτων τους οποιους μερικοι θελουσιν απολαλεσαι =#Αρχοντας#
πχ π Διονυσιος Φυρφιρης

Η πατριαρχικη και θεολογικως ορθη ψαλτικη ΔΕΝ δεχεται ΘΕΑΤΡΙΣΜΟΝ με υποδεικτικες χειρονομιες και ενδυμασιες σιρκου
http://www.liturgica.com/video/ romeiko02.html

http://www.liturgica.com/video/


Πολλα και αλλα δεν δεχεται η πατριαρχικη και θεολογικως ορθη ψαλτικη και δια τουτο πρεπει ΟΛΟΙ ΜΑΣ να αρχησομεν να μαθαινομεν ΕΚ ΤΟΥ ΜΗΔΕΝΟΣ χαριν εις τις ηχογραφησεις του Ιακωβου και των διαφορων παραμετρων ορθης ψαλτικης αποδωσεως οπου παρεδωσε εις τον μαθητην του Στυλ ΤΣΟΛΑΚΙΔΗΝ και τα οποια οργανωσα με την σειραν μου


Διαφορα ηχητικα παραδειγματα


Η γαλλικη ομιλια περιεχει τα παθολογικα ακουσματα ορισμενων εκετελεστων εν συγγρισει με παραδοσιακους ψαλτες

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_MICHALAKIS_Georgios/GKM_Hellenic_2006_Homelia_Psaltikopatheia_001_final_v_01.mp3



Η ελληνικη ομηλια περιεχει διαφορα παραδειγματα οπου τα εκτελω ο ιδιος

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_MICHALAKIS_Georgios/GKM_Hellenic_2006_Homilia_Psaltikopatheia_002.mp3



Δια το οτι γραφω το εχω διδαχθει

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_MICHALAKIS_Georgios/GKM_Psaltiki_Certificate_Maestor_Stylianos_Tsolakidis_Protoconanrchos_Pistopoietikon.jpg

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_MICHALAKIS_Georgios/GKM_Psaltiki_Certificate_Maestor_Stylianos_Tsolakidis_Protoconanrchos_Afierosis.jpg



Περι εμου και περι Πατριαρχικης παιδαγωγησεως

http://ieropsaltis.com/psalt_Michalakis.htm
http://ieropsaltis.com/psalt_Tsolakidis.htm



Εκπομπη του συναδελφου Ευαγελλου Λιναρδακη περιεχοuσα ηχητικα παραδειγματα των διαφορων διδασκαλων μου

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_MICHALAKIS_Georgios/GKM_Hellenic_2007_radio_Kritis_2007_01_13_20H_002_Biography.mp3

Aucun commentaire: