vendredi 28 mars 2008

Ευχαριστηριος απαντησις προς Ευαγγελον Σολδατον

Ευχαριστηριος απαντησις προς Ευαγγελον Σολδατον

Αγαπητε Ευαγγελε

Ευχαριστω δια τα καλα σου λογια<

Εδιαβασα οτι σε πολλα πραγματα, ΕΚΡΑΤΗΣΕΣ οτι ειναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΝ δια την σωστην ψαλτικην αλλα χωρις να ΑΠΟΡΙΨΕΙΣ την ΜΕΘΟΔΟΝ Καρα

Οπως και εχω γραψει αλλου, εαν εβγαζε ΣΩΣΤΟΥΣ ψαλτας, εγω ο ιδιος θα την εμαθαινα αυτην την #μεθοδον#

Δυστυχως, δεν εχω ακουση καποιον Σιμονοκαραιτη να τα λεει οπως ενα ΑΠΛΟΣ #πρακτικος# αλλα ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ψαλτης


Ευάγγελος Σολδάτος

Κύριε Μιχαλάκη σας ευχαριστούμε για τα τόσα ενδιαφέροντα που δημοσιεύετε. Τα μελετώ, ειναι αρκετά συμπυκνομένα βέβαια και σε μερικά σημεία θέλει λίγη περισσότερη προσοχή από τον αναγνώστη.. ..


ΓΚΜ

Ναι, καμνω πολλες προσπαθειες να διορθωσω αλλα και να διευκρινησω τα μυνηματα μου == τα #επανεκδιδω# ωστε οι επωμενοι αναγνωστες να δυσκολευονται ολιγοτερον

πχ σημερον εβαλα και αλλα λινκς εδω ΜΕΤΑ απ οταν απαντησες

http://analogion.com/forum/showpost.php?p=3893&postcount=59




Ευάγγελος Σολδάτος

Αξιοσημείωτη είναι η διάκριση μεταξύ χρόνου, ρυθμού και ποδών που κάνετε και να το προσέξουν παρακαλώ οι κύριοι συνάδελφοι μαθητές και διδάσκαλοι


ΓΚΜ

Ειναι ΤΟ κεφαλαιον



Ευάγγελος Σολδάτος

Σε όσα παρατηρεί ο κος Μιχαλάκης δεν έχει άδικο αλλά δεν είναι σωστό λόγω της πρακτικής "αδυναμίας" προσέγγισης του παραδοσιακού ύφους της Πόλης, λόγω ελλιπών ίσως ακουσμάτων και εμπειριών, να βγάζουμε λάθος και την θεωρητική έρευνα του Καρά η οποία σαν θεωρία δεν διαφωνεί με την ψαλμωδία της Πόλης.


ΓΚΜ

Φαινεσαι ΛΟΓΙΚΟΣ ανθρωπος και με εσεναν πιστευω να ΓΙΝΕΤΑΙ συζητησις

Η γνωμη μου ειναι η εξης

Η η θεωρια ειναι ΑΧΡΗΣΤΟΣ διοτι ΨΑΛΤΕΣ ΔΕΝ βγαζει =εφ οσον ο ΙΔΙΟΣ ο συγγραφεας ψαλτης ΔΕΝ ητο


Η θεωρια ειναι ΕΛΛΙΠΗΣ και χρειαζεται να τις προσθεσωμεν αλλους 100 τομους δια να περιγραψωμεν ΟΛΟΥΣ τους υπολοιπους παραμετρους, εχοντας υπ οψιν οτι η ιδια η επιστημη ΔΕΝ δυναται την σημερον ημεραν να ΕΡΜΗΝΕΥΣΕΙ διαφορα φαινομενα
Ισως ομεσ το καταφερει εις το μελλον, οπους θα χρειαθωμεν και ΑΛΛΟΥΣ χιλιους τομους θεωριας δια καταγραψωμεν οτι παρεδιδε εως τωρα δια ΠΡΟΦΟΡΙΚΟ ΑΚΟΘΣΤΙΚΗΣ παραδωσεως ο καθε ψαλτης εις τον αυχενοκαμπτομενον μαθητην



Οπως και να χει το πραγμα, η Θεωρια και #Μέθοδος# Καρα ειναιι ΔΥΣΧΡΗΣΤΟΣ δια τα αναλογια


Οσο δια το δημοτικο τραγουδι, εχουν καμνει και ΑΛΛΟΙ ερευνες =Περιστερης, Θεοδουλος Καλλινικος Κυπρου, κτλ


Ευάγγελος Σολδάτος

Θεωριτικές διατυπώσεις για το πώς ψάλλονταν παλιά κάποια μέλη (πχ Τον τάφον σου Σωτήρ σε δίφωνο χρωματικό όπως τον λέει ο Καράς ή δρόμο σαμπάχ) δεν καταργούν τον σημερινό διασωθέντα τρόπο, τον οποίο επίσης αναφέρει στο Θεωρητικό του ο Σίμωνας σαν επικρατέστερο.


ΓΚΜ
#Τον τάφον σου Σωτήρ σε δίφωνο χρωματικό όπως τον λέει ο Καράς ή δρόμο σαμπάχ#

http://analogion.com/forum/showpost.php?p=3870&postcount=1

Πασαπνοαριον, Τα παθει = πρωτον και αλλα και #δηθεν ναον#, Κεκραγαριον μετα στιχων, Τις Θεος μεγας, Ανσατα, Αλλαλα, Χαλινους Πετρου τε και Ιακωβου

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_MICHALAKIS_Georgios/GKM_2007_Hellenic_Various_ASPB_Label_2007_11_05_RVRB.mp3

Το ψαλλω και με #Ναον# σπαθειον επι του Κε

ΤΙ σχεσι εχει αυτο οπως το ΨΑΛΛΩ με τα ποαρα φυσιν ΦΑΛΤΣΑ των Σιμωνοκαραιτων;


Υπαρχει και ναος με σπαθειον εις αλλα σημεια εκτος το Κε

Ο Μελωδος το εκτελει == ΚΑΜΜΙΑ σχεσεις με Σιώνοκαραιτικες εκτελεσεις



Ευάγγελος Σολδάτος

Το έργο του Καρά στη διάσωση και τεκμιρίωση της μουσικής μας είναι το πιο αξιόλογο του αιώνα που πέρασε. Έσωσε πλήθος δημοτικών τραγουδιών που θα΄είχαν χαθεί και έδειξε την άμεση σχέση της δημώτικής μας μουσικής με τους εκκλησιαστικούς ήχους.

ΓΚΜ

ισος να ναι ενδιαφερον == το ιδιο επροσπαθησε και ο Ψαχος
http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/000_Psaltic_Books_PNG/Psachos_Semeiography_Small_JPG.zip


Καποια ημερα θα προστεθει και το πονημα του περι του Οκταηχου συστηματος


Ο χορος οσος με αφορα, βοηθαει εις την ΚΙΝΗΣΙΝ η οποια βοηθεια το ΛΑΡΥΓΓΙ να παραγει κατι το ισοροποιεμενον


Το τραγουδι ΔΕΝ ταυτιζεται μα την ψαλτικην, διοτι η ψαλτκη ΔΕΝ εχει κλαπατσιμπανα απο πισω

ΜΟΝΟΝ και μόνο δι αυτο το λογο, τα διαστηματα ΔΕΝ ειναι ακριβως ιδια

Σεβομαι πχ την εργασιαν του Αρχοντος Μουσικοδιδασκαλου Κατσιφη

Αλλα κατα βαθος, δια εμεναν, ΑΛΛΟ ψαλτικη και ΑΛΛΟ δημοτικη

Εχουσιν το καθ ενα τα ιδωματα τους

ΟΥΔΕΠΟΤΕΣ ακουσα ΥΠΕΡΟΧΟΝ ψαλτην να ειναι ΥΠΕΡΟΧΟΣ τραγουδιστης ==

αλλ ουτε και το αντιθετο, δηλ ΥΠΕΡΟΧΟΝ τραγουσδιστην να ειναι ΥΠΕΡΟΧΟΣ ψαλτης


Οταν ΨΑΛΛΕΙ ο Ιακωβος, μετραει χρονο ωσαν να εχορευε =η διαμηραςις της χρονικης μοναδος και η αλλαγη ταχυτητα της ειναι σαν να χορευει τις κλεφτικον =τσαμικον

ΔΕΝ ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ , ομως

και τα διαστηματα του ΔΕΝ ειναι ΑΚΡΙΒΩΣ αυτα οπου τραγουδανε οι τραγουδιστες συνοδευομενοι μετα ορχηστρας

Δι αυτο, ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΩ ψαλτικη και δημωδες ασματα, δια να ΑΠΟΦΕΥΓΩΜΕΝ την χριησιν ΟΡΓΑΝΩΝ εν τη ψαλτικη



Ευάγγελος Σολδάτος

Πριέγραψε με όρους ελληνικούς τα μακάμια αφού είχε κατανοήσει σε βάθος τα συστήματα τα γένη και τις χρώες της μουσικής μας.


ΓΚΜ
Ο Κατσιφης τον εβγαλε οτι εδημιουργησε ΠΟΛΛΕΣ κλιμακες και οτι ουτως μακαμοποιησε την ψαλτικην


Ευάγγελος Σολδάτος

Λοιπόν, για θεωρητικές απορίες ανατρέχουμε στο Θεωρητικό του Καρά και στις πηγές του... όμως για να γίνουμε ψάλτες ό, τι πεί και όπως ψάλει ο κος Μιχαλάκης !!!

ΓΚΜ
Ευχαριστω, αλλα πρεπει να ψαλλωμεν ΟΠΩΣ ο ΙΑΚΩΒΟΣ και καποιους ΟΝΤΩΣ παραδοσιακους Αγιοριτας και αλλους ψαλτας


Χρονια παλευω να καταλαβω και να εκτελεσω ορθως αυτα οπου εχω καταλαβει περι το υφος του Ιακωβου και του Τσολακιδη, αλλα και αλλων σοβαρων ψαλτων ωστε να φθασω αε καποιαν ισοροποιαν


Πολλακις εκαμνα υπερβολες εις τον αλφα η τον βητα τομεα,

πολλακις δε, διοτι εννοιωθα οτι χρειαζοταν να υπογραμμισω κατι αλλα το εκαμνα χωρις την σωστην τεχνικην η και #δοσιν#
η και διοτι, θελοντας να υπογραμμισω ενα τομεαν, εχαλουσα την ισορπιαν αλλου



Εδω παντως, τον προπερασμένον μηνα, Ιανουαριον 2008, πιστευω οτι εφθασα εις μιαν ισοροποιαν, επι τελους ικανοποιητικην οσον με αφορα διοτι τοση φωνη μου εδωσε ο Θεος και οχι παραπανω


Μεγαλαι Ωραι Πετρου Εφεσιου και Δοξαστικον Εννατης Ωρας Ιακωβου κατα την Κυψελην του Στεφανου

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_MICHALAKIS_Georgios/GKM_2007_Hellenic_Men_01_05_Meg_Horai_Hours_Petros_Ephesios_Iakovos_RVRB.mp3




Θεοτοκε Παρθενε Μπερεκετου

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_MICHALAKIS_Georgios/GKM_2008_Vesp_Theotoke_Parthene_Berek_Mode_03_RVRB.mp3

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_MICHALAKIS_Georgios/GKM_2008_Vesp_Theotoke_Parthene_Berek_Mode_02_RVRB.mp3

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_MICHALAKIS_Georgios/GKM_2008_Vesp_Theotoke_Parthene_Berek_Mode_01_RVRB.mp3

http://graeca.canto.ru/upload/MontrealPsaltiki/GKM_MICHALAKIS_Georgios/GKM_2008_Vesp_Theotoke_Parthene_Berek_Mode_04_partial_RVRB.mp3



Εις τας ως ανωθι ηχογραφησεις, εκαταφερα να εφαρμωσω το κατα δυναμιν ΟΛΑ τα συστατικα της σωστης ψαλτικης και με τροπον ΟΜΟΓΕΝΗ, το οποιον ειναι το σημαντικοτερον κριτηριον μετα απο τον ΧΡΟΝΟΝ





Ευάγγελος Σολδάτος

Θα ήθελα να επισημάνω κάποια στοιχεία "νεοπατριαρχικών" χορωδιών που κατά την γνώμη μου "δυσφημίζουν" το γνήσιο πατριαρχικό υφος

ΓΚΜ

Εχεις ΑΠΟΛΥΤΟΝ δικαιον


Ευάγγελος Σολδάτος


α)Υπερβολική χρήση παύσεων αναπνοών-σιωπών του μέλους έτσι που κατακερματίζονται οι μουσικές φράσεις και δεν είναι διακριτές


ΓΚΜ

Σωστος
Επισης, ολα αυτα γινονται κατα #μηχανικον#, δυτικοπρεπεστατον τροπον



Ευάγγελος Σολδάτος

β)υπερβολικός τονισμός όλων των φθόγγων με αποτέλεσμα να μην διακρίνονται τα ρυθμικά γένη και οι πόδες

Σωστος
Εαν και δεν #εκτυπουσα ΟΛΕΣ τις συλλαβες#, επερασε ΠΟΛΛΗΣ καιρος προ του να καταλαβω πως να υπογραμμιζωτον ΠΑΛΜΟΝ ΧΩΡΙΣ να χτυπαω πολυ εντονα, εντονα και #κοπτως#

Τωρα οπου το εκαταλαβε ο ιδιος, μου ειναι ευκολον να το εξηγησω, και οι ενδιαφερομενοι ΔΕΝ χανουν πιακαιρον καμνοντας τα ιδια λαθοι οπως εγω


Ευάγγελος Σολδάτος


γ)Συχνές αλλαγές της έντασης στην πορία του μέλους crescendo και diminuendo (Δυνατά,Σιγά και άλλα...)

ΓΚΜ
Αυτο ειναι ενα συστατικο το οποιον συμβαλλει εις την ΑΝΟΜΟΙΟΓΕΝΕΣ εκφρασιν


τελος , ο ακροατης ευρισκεται εις διαρκην εντασιν η εις #καμψιν συγκεντρωσις# οσον αφορα τον ΛΟΓΟΝ των υμνων, και η προσευχη δεν διεξαγετε απο βασιν σταθεραν, την ΓΑΛΗΝΗΝ, οπως θα επρεπε, αλλα απο βασεις ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΩΝ ειτε θαυμασμου ειτε ρεμβασμου

Δια να ψαλλει χορωδια ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΩΣ, χρειαζονται ΠΟΛΛΕΣ κινησεις εν τη ωρα της μαθησεως και ιδιατερως
== κινησεισς ΧΟΡΟΥ, δια να καταβουν τα μελη την διαφοραν ΅#βραχεως# και #μακρου# βηματος = πχ συρτον
=
αλλα και διαφορες επιταγχυνσεις =πχ ΑΠΟΓΕΙΩΣΙΣ =ΩΘΗΣΙΣ συλλαβης οπως γινεται με την υψωσιν του ποδος εν τω Κλεφτικω χορω

πρεπει η χρορωδια να πιασιι ΧΕΡΙΑ, οπως και εις τον χορον, και να βαδισει αλλα και να ψαλλει κινωντας τα χεραι ΟΜΑΔΙΚΩΣ οστε η ΚΙΝΗΣΙΣ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ του ΣΩΜΑΤΟΣ=μεγαλον #Lever effect#, το οποιον βοηθα το μυαλο να ρυθμισει τον ΛΑΡΥΓΓΑ κατα τροπον ΠΙΟ ΟΜΑΛΟΝ



Ευάγγελος Σολδάτος


Αυτά τα τρία που αναφέρω δεν τα παρατηρώ στο τρόπο ψαλμωδίας του Ναυπλιώτη, Πρίγγου αντιθέτως στις σύχρονες χορωδίες που υποστηρίζουν ότι ψάλουν κατα το ύφος το πατριαρχικό τα συναντάμε πολύ συχνά.



ΓΚΜ

Ευγε, ΑΚΟΥΣΕΣ ΟΡΘΩΣ αυτα οπου ΕΠΡΕΠΕ να ακουσεις και αποριψες αυτα οπου ΔΕΝ ακουσες απο τους παραδοσιακους

Ακουσες δηλαδη 4 η 5 σοβαρους ψαλτας

Αλλους 5 σοβαρους ψαλτας εαν ακουσης, ΔΕΝ θα αμφιβαλλης πια δια την γνωμην σου


Ευάγγελος Σολδάτος

Θα ήθελα την γνώμη του δασκάλου μας κυρίου Μιχαλάκη περί αυτών.

ΓΚΜ

Δασκαλος δεν ειμαι, Γεωργιον να με λες και στον ενικον να μου γραφεις, εαν γινεται

Οτι εγραψες περι Πατριαρχικου υφους και προηγηται της τελευταιας προτασεως ειναι ΟΡΘΟΝ

#εμπηκες# εις το #πνευμα#


Ευγε, Ευαγγελε

Και χρονια πολλα, εστω και καθυστερημενα

Επειδη ΔΕΝ αντεχω αλλο να ρυθμιζει ο Δημητριος ΚΟΥΜΠΑΡΟΥΛΗΣ σε τι και ΠΩΣ να απανταω εις το φορουμ,

ΑΛΛΑ κι ΕΠΕΙΔΗ ο Δημητριος ΚΟΥΜΠΑΡΟΥΛΗΣ ΔΕΝ όυ επιτρεπει πια να ΣΥΝΔΕΟΜΑΙ, δι αυτο και εδημιουργησα ιδικον μου βλογκ

http://psaltologiongkm.blogspot.com/



οπου θα απαντω εις διαφορα μηνυματα χωρις να περναω απο το
Ψαλτολογιον == ΣΙΜΩΝΟΚΑΡΑΙΤΟΛΟΓΙΟΝ


Χαιρετω

Γεωργιος

Aucun commentaire: